Zimní New York, fotografování mezi mrakodrapy

Již dlouho jsem se chystal navštívit město, které není jen finančním, ale i kulturním centrem západního světa a možná i světa vůbec. Big Apple, někdy také Gotham podle metropole z Batmana, hříšné město, které nikdy nespí... zkrátka New York City a to hlavně jeho centrální část, ostrov Manhattan. Podařilo se mi to v druhé polovině ledna, když jsme se tři Michalové vypravili na zaoceánské dobrodružství. S Michalem Kvardou jsem v zahraničí již fotografoval mnohokrát, ale Michal Kupsa na naší výpravě působil tak nějak nepatřičně, protože jeho doménou je spíše Asie od Ukrajiny počínaje přes Rusko, různé ...stány a konče až někde v Mongolsku.

 

Lower ManhattanObjednat fotoobrazLower Manhattan
Alej v Central ParkuObjednat fotoobrazAlej v Central Parku

 

Pár poznámek k letu

Letenky jsme měli objednané od podzimu a tak bylo jasné, že do ledna se objeví nějaké lepší. Letěli jsme se společností TAP Portugal s přestupem v Lisabonu. Někdy v lednu začala ČSA nabízet přímé lety za podobnou cenu jako ty naše, tedy lehce přes 12.000 Kč. To by nám ušetřilo cenný den, ale již se nedalo nic dělat.

V rámci ceny letenky cestou do Ameriky bylo ubytování v Lisabonu ve čtyřhvězdičkovém hotelu, transfer z a na letiště a skvělá snídaně. Bylo pěkné si takto po cestě odpočinout a navíc nám to dalo možnost fotografovat večer a ráno most Vasco da Gama, který je nejdelším Evropským mostem. Cesta zpět na jeden zátah s přestupem opět v Lisabonu a mezipřistáním v Budapešti pak byla daleko náročnější.

 

Bow Bridge, Central ParkObjednat fotoobrazBow Bridge, Central Park
Central Park v ziměObjednat fotoobrazCentral Park v zimě

 

Naše letadlo nemířilo na známé letiště JFK (lepší varianta, protože tam jezdí metro), ale na Newark, tedy letiště v New Jersey. To by samo o sobě nebylo tak zlé, protože přímo na Manhattan jede přímý spoj tzv. airtrain. Jenže tento skvělý spoj nefungoval a tak nás zaměstnanci letiště začali posílat na různá místa, odkud měl odjíždět autobus. Do několika jsme se vůbec nevešli, a když už jsme se vešli, přejeli jsme tu správnou stanici a dali si další kolečko - naštěstí tento autobus jezdil v kruhu. Nakonec jsme přestoupili na jiný autobus a ten nás dovezl na stanici, kde již airtrain fungoval. A hurá na Manhattan. Pak ještě tři přestupy v metru a jsme doma, tedy v East Harlem.

 

Brooklyn BridgeObjednat fotoobrazBrooklyn Bridge
Gapstow BridgeObjednat fotoobrazGapstow Bridge

 

Ubytování v New Yorku

Do New York City jsme jeli převážně fotografovat. Tato náplň dne (popřípadě noci) je vcelku náročná a tak člověk do míst, kde je ubytován, přichází značně vyčerpán, lehne a spí. Z toho vyplývá, že nároky na ubytování, ať jsme kdekoliv, nejsou nikterak vysoké. Potřebujeme sprchu, teplo, postel a wifi. To naše ubytování splňovalo zcela beze zbytku.

Od kamaráda jsem se dozvěděl o existenci portálu www.airbnb.cz, kde jako majitel bytu můžete nabízet k pronájmu svou nemovitost. Pěkně jí popíšete, vychválíte, vyfotografujete, naceníte a zadáte polohu. Právě místní určení má velký význam. My jsme chtěli bydlet na Manhattanu, takže stačí vyhledat „Manhattan, NYC“ a vyhodí Vám to 1000+ bytů. Následně si zadáte parametry a postupujete podle ceny a polohy do míst, které Vám bude vyhovovat. Platí se kartou a již jsem takto dvakrát bydlel bez nejmenších problémů.

 

Mrakodrapy okolo Chrysler BuildingObjednat fotoobrazMrakodrapy okolo Chrysler Building
Chrysler buildingObjednat fotoobrazChrysler building

 

Bezpečnost ve velkém městě

Nejen s polohou ubytování, ale i s celkovým pohybem ve velkém městě úzce souvisí bezpečnost. Protože na zádech většinou táhnete ve fotografické technice cenově celkem slušné auto, nemůžete příliš riskovat. Když se necítíte bezpečně při fotografování, nutně se to podepíše na fotografiích. Kvalitně odvedená práce je výsledkem stoprocentního soustředění. My, kteří jsme si zamluvili ubytování ve východním Harlemu, můžeme vypadat jako protřelí a světaznalí profíci, které jen tak něco nezaskočí. Opak je pravdou. Ubytování jsem hledal podle toho, že to opticky nebylo daleko od Central Parku a ten je přeci v centru. Škoda, že se Manhattan na mapě zdá tak malý a ve skutečnosti je tak obrovský. Když jsem kamarádce, která v NY již nějaký ten rok strávila, řekl adresu našeho ubytování, jen protočila panenky a chytla se za hlavu. Přiznávám, v té chvíli jsem poněkud znejistěl.

A jak to pak bylo ve skutečnosti? V žádném jiném velkém městě jsem se necítil tak bezpečně jako v New Yorku. Dokonce i v noci bylo skoro všude relativně hodně lidí a hlavně, policejní hlídku jsme vídali co pět minut. Důležité je, nepouštět se do neosvětlených uliček, držet se poblíž metra nebo poblíž většího shromaždiště lidí. Určitě není všude v New Yorku bezpečno, ale to není asi nikde na světě. Nedivte se, že luxusní čtvrtí plynule přecházení v oblasti, kam jenom nakouknete a radši rychle jdete dál, na Manhattanu to je normální.

 

Financial Districk, New YorkObjednat fotoobrazFinancial Districk, New York
Noční osvětlení na Brooklyn BridgeObjednat fotoobrazNoční osvětlení na Brooklyn Bridge

 

Newyorská veřejná doprava

Veřejnou dopravu na Manhattanu bych omezil jen na metro a taxíky. Jezdí tam sice i autobusy, ale ty jsou pomalé. Taxíkem jsme nejezdili, protože jsou zase drahé. Tedy nakonec jsme se pravým žlutým americkým taxíkem svezli na letiště, když jsme odlétali, stálo nás to 93 dolarů. Tedy zbývá jen metro a bez metra (subway) se na Manhattanu neobejdete. Koupili jsme si za nějakých 30 dolarů sedmidenní kartu a mohli jsme jezdit dnem i nocí. Když píšu noc, myslím noc, v NYC jezdí metro nonstop.

V metru na Vás čeká několik nástrah. Krom toho, že mají nesrovnatelně více linek, než třeba v Praze, tak mají také dva typy souprav, express a local. Local, lokálka, jak jsme jí nazývali, staví na každé stanici své trasy. Na této stejné trase pak jezdí další souprava, která je expresní a staví jen třeba na každé páté zastávce. Tedy expresní souprava je daleko rychlejší, potřebujete-li ujet delší vzdálenost. Občas se stalo (hlavně v některé z denních špiček), že jsem seděl v soupravě lokálky, když tu náhle z repráků někdo něco nesrozumitelně zahlásil, půlka lidí vystoupila a než jste se stačili rozkoukat, jeli jste dál. No a pak jste až se spožděním zjistili, že Vám Vaší lokálku změnili na express. Na některých zastávkách staví express a local na stejné koleji, na jiných jsou tyto koleje vedle sebe nebo existují takové, kde jsou dvě totožně vypadající zastávky přímo nad sebou. Časem se v tom naučíte orientovat, chce to jen pevné nervy.

 

One World Trade CenterObjednat fotoobrazOne World Trade Center
Manhattan z Top of th RockObjednat fotoobrazManhattan z Top of th Rock

 

Stravování aneb s prázdným žaludkem se špatně fotografuje

V USA je pro našince celkem draho, takže na nějaké restaurace rychle zapomeňte. Můžete nakupovat v supermarketu, kde se dá koupit spoustu věcí hodně levně, jenže nakonec stejně zjistíte, že Vám muffin k snídani už po týdnu leze krkem. Běžné teplé denní jídlo tedy budete obstarávat převážně ve fastfoodech. Pro Američana to není žádné sprosté slovo a stravuje se tak často, až by se chtělo říct pořád.

Narazíte zde na z Čech známé řetězce jako je McDonald´s, KFC, Burger King, Subway, Starbucks, ale i na nic neříkající Wendy´s atd. Co bylo zcela nepoživatelné, to byl McDonald´s. Nemám proti němu žádné předsudky, občas se v něm stavím na cheeseburger a celkem mi i jako taková lepší houska chutná, ale to co se do nás snažili vpravit v Harlemu, to bylo trestuhodné. Nejčastěji jsme tedy byli v Subway (bagety) a Wendy´s (staré dobré burgery, překřtili jsme si to po našem U Vendulky). Byli jsme schopni se najíst a napít do 10 dolarů, tedy 200 Kč, což je u nás normální hospoda.

Fotografování mezi mrakodrapy

Jak jsem psal již výše, do New Yorku jsme jeli převážně fotografovat, a tak v následujícím článku popíšu, jaké byly naše hlavní cíle a zdali NY splnil naše fotografická očekávání.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. podrobné nastavení